Wednesday 9 December 2009

penangan Y.E.S

hari ini hari Rabu, 9 Disember 2009.. entri yang nak aku kongsikan ini tentang "perjalanan shoppingku" pada Sabtu bersamaan dengan 5 Disember 2009.. sudah basi bukan?
dengan fail dan surat yang melambak di atas meja membuatkan aku lupa sekejap pada blog ini..
ah, tak mengapa.. aku masih ada mood lagi mahu bercerita.. hehehe..

tanggal 5 Disember 2009 yang lalu, aku telah berkomplot dengan emak dan juga uwanku (nenek saudara yang aku panggil uwan - jangan terkejut ya sebab uwanku ini sebaya ayahku..huhu..) telah keluar berpoya-poya bershopping sakan.. manakan tidak, kami keluar sedari pagi dan hanya pulang ke rumah jam 9 malam!

bersempena dengan Y.E.S (berhantu betul perkataan ini), kami 3 beranak tidak ketinggalan memeriahkan suasana dengan menyertai Y.E.S ini.. dengan membawa duit berguni secukupnya, kami menyerbu Kompleks Pernas SOGO.. agak lama juga aku tidak ke sini.. seperti yang diketahui umum, Sogo memang tak pernah surut dengan manusia.. sentiasa penuh manusia di dalamnya (aiseh.. macam aku ni alien je..) ketika kami sampai pun orang ramai memang sudah bertolak² masuk..

sebetulnya kami ke K.Lumpur (macam jauh saja bunyinya..) untuk membeli barang keperluan sempena majlis pertunanganku yang akan berlangsung insyaallah pada bulan hadapan.. so, tempat pertama yang kami tuju adalah PERTAMA Kompleks untuk fitting baju.. rambang mata bila tengok baju cantik sini sana.. rasa nak try semua.. hehehe.. at last, aku ambil baju kebaya moden warna putih + pink untuk bersesuaian dengan tema..

keluar dari Pertama, terus ke Sogo.. tak sabar! hehe.. mulanya ke kaunter perfume.. memikirkan perfume tak masuk dalam budget list, kami beralih ke tingkat atas.. kami stuck bila sampai di rak pinggan mangkuk.. uwan dah start memandang piring alas kek.. cantik.. menarik.. piring alas kek kemasan kristal dan campuran warna pink buatan German.. harga murah.. tak lama di situ dan.. BELI! huh!!

dari kaunter pinggan mangkuk, kami ke tempat pameran cadar.. semuanya cantik².. aku berkenan dengan 1 cadar polos warna soft pink.. punya 1 bunga daisy besar di tepi nya.. memang cantik.. tapi harga.. aduhhh... budget tak cukup maa... terpaksa tinggalkan dan cari yang lain.. dan akhirnya aku beli juga cadar polos tapi warna kelabu.. (nak sedap sikit silver.. kuikuikui..) lari tema weiii..


malas nak bukak.. tengok plastik cukup laa ye.. hehe..


kira ok laa warna ni.. tak gelap sangat walaupun lari tema.. yang penting budget.. RM200 lebih jugaklah melayang.. rasanya dekat booth cadar ni memang lama laa.. hari dah nak gelap baru kami keluar dari Sogo..

dari Sogo kami masuk ke Butik Harison.. mencari kain lace.. semuanya aku berkenan.. cume harga yang aku tak berkenan.. hahaha.. keluar semula dan akhirnya ke kedai mamak.. Pekena maggi goreng.. perghhhh.. terus terang aku katakan, aku memang tak ada rasa lapar.. shopping maa.. mana nak rasa lapar dahaga semua.. tapi bila mak dah kata nak minum, kami masuk ke kedai mamak berhampiran.. lupa pulak nama kedai tu.. tapi maggi goreng dia memang ada umphh!!.. aku makan juga walaupun tak lapar.. sekadar menjaga hati mak..

lepas makan, kami ke kereta menyimpan barang² yang dibeli.. selepas itu ke butik Jakel.. masuk saja ke butik itu, orang ramai juga.. especially di tingkat kain baju pengantin.. serentak itu aku mula bersemangat.. kain semuanya cantik².. harga pun boleh tahan.. (walaupun aku tengok harga lebih kurang sama saja macam bukan Y.E.S).. bila pelayan datang untuk entertain kami, aku terus katakan SILVER! tersenyum² kakak tu lalu membawa kami ke rak yang berkenaan.. hmmm.. dia tunjuk 1 kain.. cantik.. mulanya ke rak kain berharga RM400++.. not bad.. cantik juga.. selepas itu, kakak tersebut memberi pilihan..

"yang kat sana lagi cantik.."
"mana kak?.."
"tu.. jom ke sana.."

kami mengikutnya ke rak yang ditunjuk.. setelah melihat harga.. terkebil² mata ni.. RM900++ maa.. gilos... kalau tadi kakak tu yang senyum, kali ini giliran aku pula..

"jom kita pergi sana balik nak?.."

aku tunjuk ke tempat mula² aku sampai tadi..

"yang ni macamana dik?.."
"saya suka yang kat sana tu.."

cehh.. suka terpaksa ok! sebenarnya tak mampu.. hahaha..

dan akhirnya setelah berkira² aku ambil yang biasa² saja.. biasa² saja pun ada lari sikit laa itu budget (dengan hasutan uwan..uwan aku mak andam ok..) huhuhu.. selepas kain lace, mak pula mencari langsir.. kali ini tak lama.. setengah jam saja di tempat langsir (tak lama??..).. kemudian kami keluar..


ini dia hasilnya.. cuma tunjuk beg saja.. malas nak bukak..


kali ini, kaki betul² rasa nak tercabut.. kereta parking jauh pulak.. terpaksa melalui pasar malam Jalan TAR di situ.. sampai saja di kereta, bayar sewa parking.. RM15 ok.. pagi membawa ke petang.. mendapat...

dalam kereta, uwan tanya..

"bunga dah cukup ke? riben, bakul semua??.."
"belum.. ada yang kene tambah lagi.."
"so, kita ke Nilai 3.."

senyum...

tiba di Nilai 3 jam 7.15 malam.. cari punya cari, terbang lagi duit.. bila duit dah menyusut baru teringat rumah.. tepat 9 malam kami sampai di rumah.. sampai² saja terus cuci muka dan mandi terus mencari bantal.. tak ingat dah barang² yang diborong.. penat weiiii.. ini barulah shopping sakan.. tak ingat nak balik dan duit pun sakan juga terbang...


nota kaki : kali ni betul² takut tengok diri sendiri berbelanja..


2 comments:

nn said...

jakel memang sale gila2 kan hari tu. kat jb pun sale jgk. beli sampai 3pasang kain sorang. haha. :)

Murni Nasir said...

3 pasang sorang? perghhh.. berbaloi².. hikhikhik..