Tuesday 1 December 2009

mulakan hari dengan senyuman..

selamat pagi.. hehe.. pagi ni masa tengah berlonggok fail atas meja ni, tetiba teringin plak nak menaip di blog.. so, tutup sebelah mata untuk buat² tak nampak fail ni dan teruskan menaip.. hehe..

raya macam biasa.. mak masak pelbagai hidangan bermula hari Khamis lagi.. rendang ayam kampung, nasi impit dan lemang.. bermula dengan merendang kacang (goreng kacang tanah tanpa minyak) untuk kuah nasi impit.. guess what? kacang yang aku goreng tu hangus sedikit.. aku salahkan telefon yang berbunyi sebab terpaksa menjawab call.. tu yang hangus tu.. hahaha.. mulanya aku kata ok saja sebab maybe nanti bila dah dibuang kulitnya dan di"blend" , kacang itu akan ok.. tapi ternyata aku silap percaturan! mak tegur juga..

"kenapa kacang ko kaler lain macam?...hitam je.."
"manada hitam.. biasalah tu.."

mak aku pun macam yakin saja dengan jawapan aku.. so teruskan memasak.. then apabila sudah dimasukkan kesemua bahan², tibalah acara menge"test" kuah kacang tu..

"aii.. apasal pahit kuah ni?.." mak tegur sambil merasa untuk kali kedua..
"pahit sikit laa.." sambil tambah gula..
"pahit jugak ni.." kali ni terus pandang aku.. aku buat² tak dengar dan terus jalan keluar.. huhu..

"ko punya kacang laa nih.. ni yang buat pahit ni.. selalu takde pun macam ni.."

kene sedas.. hehehe.. tapi tak mengapa.. elok saja makcik aku datang, terus baiki balik rasa kuah tu.. tambah air asam jawa sikit, gula sikit.. taraaa... dah ok maa... sudahnya habis juga kuah nasi impit tu.. tak membazir ok.. hehe..

hari kedua raya (Sabtu) kami masak sup tulang.. perghhhh.. masing² makan memang tak ingat.. tak ingat dah kolestrol ke apa ke.. daging korban fresh laa katakan.. rasanya manis dan lembut.. jemu makan nasi, aku celurkan mee kuning.. letak bawang goreng, daun sup & daun bawang, fish ball & fish cake dicelur dan sedikit limau nipis.. huhhhh.. 2 kali tambah beb.. hehehe.. nasi pun tak luak sangat.. mee kuning celur licin!!..

kalau cerita pasal makan, sampai esok pun tak habis.. memang tak jadi kerja.. aku akhirkan di sini.. nanti sambung lagi..
daaa...

nota kaki : senyum bila ingat makanan..

1 comment:

Anonymous said...

FOLLOWER saya disana,huhu